BOSKY a NABOSO - zpět na úvod
Ohodnoťte tento článek Pro a proti
z hlediska   zdravotního      hygienického      estetického      společenského      ekonomického      

   
  "Jo, to tak, abych se pořezal o střepy nebo si do nohy vrazil hřebík..."
Riziko úrazu, které odrazuje mnoho lidí, je skutečně větší, než když jsme obutí. Při bližším pohledu však zjistíme, že:
  • závažnost následků, které případně hrozí, je nesrovnatelně menší než u mnoha jiných běžných činností (doprava, více či méně adrenalinové nebo i jen rekreační sporty, amatérská oprava střechy nebo elektroinstalace na chalupě,...)
  • rozbité lahve, prkna s trčícími hřebíky nebo pohozené injekční jehly vidíme opravdu jen zřídka, a když už, tak na ně nešlápneme ani botou
Samozřejmě, tady je řeč o běžném civilním prostředí. Chodit naboso na stavbě je ale podobné, jako si vyjet na motocyklu bez helmy.
Na rozdíl od všeobecné představy, že nejvíc hrozí pořezání čímkoliv, je nejčastějším úrazem "ukopnutý palec" nebo záludně zapíchnutý malinký trn, který jsme neodstranili, protože o něm v té chvíli ani nevíme.
Subjektivní pocit člověka, který je na boty zcela zvyklý a najednou si je zuje, je ovšem něco jako "nahý v trní". Z toho si ale nic nedělejte, to brzy přejde.

   
O tom, že chůze naboso je prospěšná fyzickému, ale i psychickému zdraví bylo napsáno mnoho a většinou s tím každý souhlasí. Ten souhlas je bohužel většinou formulován jako "ano, ale..." - tak trochu to připomíná souhlas kuřáka s varováním ministra na krabičkách cigaret.
Asi by nebylo správné tvářit se tady, že jsme chytřejší než doktoři. Proto jen několik odkazů na povolanější prameny. Jsou většinou anglické. V češtině zdrojů moc není, a pokud jsou, zmiňují se o negativním vlivu nevhodné obuvi na ploché nohy u dětí.
Zajímavé je, že celkem ve shodě konstatují tyto skutečnosti:
- výskyt ploché nohy v naší republice je u novorozenců nepatrný, ale u dětí školního věku velmi výrazný - tudíž tato vada není vrozená, ale získaná.
- výskyt ploché nohy v zemích, kde se boty nenosí (Indie, atd...), je velmi výrazně menší.
- veškerá u nás prodávaná dětská obuv musí mít zdravotní atest.
Jestliže je tohle všechno pravda, pak tzv. "nevhodná obuv" je každá.

www.unshod.org/pfbc/pfmedresearch.htm
www.barefooters.org/medicine/
 

Komentáře k článku: Vložit nový komentář vyhledávání ->
<- skrýt    Vyhledávání příspěvků
Název obsahuje:   Datum od     do: Nápověda - zadání časového rozmezí
Autor:       ( bez)  
Počet komentářů: 46    Řazení příspěvků podle: pořadí vložení (nejnovější je poslední) (přepnout na řazení podle vláken -> )
Zobrazit stránku: [ 1 ]   ... [ 7 ]  [ 8 ]  [ 9 ]  [ 10 ]  


14.8.2018 9:29   vlkky:      Re: Kde se stala chyba?!         
Podle mého názoru není prostá chůze přes špičku správná. Přes špičku akorát běh nebo chůze ze svahu dolů. Při běžné chůzi je došlap na vnější středovou část chodidla a částečně na vnější stranu paty. Konec konců jsou tam k tomu uzpůsobené části chodila pro došlap. Alespoň se mi to tak jeví.

22.8.2018 8:08   Lubo:      Re: Kde se stala chyba?!         
Skúsil som podrobnejšie skúmať, ako chodím a musím súhlasiť, že pri chôdzi po rovnom povrchu to cez špičku nie je prirodzené. Ale zdá sa mi, že oproti chôdzi v topánkach používam špičku viac v momente, keď noha opúšťa povrch. Pri behu je to naopak, tam mi to príde prirodzenejšie cez špičku, hlavne v lesnom teréne. Myslím si, že chôdzu cez špičku sa netreba nejako špeciálne učiť, stačí sa proste vyzuť a ísť tak, aby to bolo pohodlné, noha si už správnu cestu nájde sama, najmä na prírodnom povrchu - hlina, piesok, kamienky a podobne.

7.10.2019 8:49   vlkky:      Imunitní systém         
Ahojky všem, měl bych dotaz na Vaši zkušenost. Již 5 let prakticky stále (v létě i v zimě) chodím bosky. Nyní jsem si uvědomil, že každý rok na podzim prodělám 2 - 3 denní nachlazení (rýma, mírná slabost, náznak nepříjemností v krku). Vše však je po 3 dnech pryč a pak už zase celý rok nic (i v zimě ......zobrazit celý příspěvek
Ahojky všem, měl bych dotaz na Vaši zkušenost. Již 5 let prakticky stále (v létě i v zimě) chodím bosky. Nyní jsem si uvědomil, že každý rok na podzim prodělám 2 - 3 denní nachlazení (rýma, mírná slabost, náznak nepříjemností v krku). Vše však je po 3 dnech pryč a pak už zase celý rok nic (i v zimě bez rýmy či jiných nepříjemností). Ta pravidelnost mě zaráží. Trochu jsem uvažoval a z tohoto důvodu jsem se chtěl zeptat, zda něco podobného také pozorujete či nikoli. Maličko mi to připadá, jako příprava organismu na zimní režim (jakoby restart imunitního systému nebo něco podobného).

 Máte podobnou zkušenost nebo je to jen u mě?


11.10.2019 3:21   MG:      Re: Imunitní systém         
V sobotu jsem absolvoval menší procházku v Krkonoších. Psí počasí, zima, pršelo a ještě k tomu byla půlka cesty štěrko-kamenitá. Míjeli jsme skupinku turistů a dostal jsem obvyklou otázku, jestli se nebojím, že nastydnu. Většinou odpovídám, že takhle žiju a kdyby to dělalo problémy, tak to dělat neb......zobrazit celý příspěvek
V sobotu jsem absolvoval menší procházku v Krkonoších. Psí počasí, zima, pršelo a ještě k tomu byla půlka cesty štěrko-kamenitá. Míjeli jsme skupinku turistů a dostal jsem obvyklou otázku, jestli se nebojím, že nastydnu. Většinou odpovídám, že takhle žiju a kdyby to dělalo problémy, tak to dělat nebudu. Pak ale další otázka: "a to vám tak posílí imunitu, že neonemocníte vůbec nikdy?" Bylo by lákavé říct, že to skvěle chrání před veškerými chorobami, ale to bych lhal. Občas dostanu rýmu apod., jako každý jiný "normální" člověk.

 Nějakou sezonní pravidelnost ale nepozoruju.


13.10.2019 0:38   Ward:      Re: Imunitní systém         
Také už jsem o tom víckrát přemýšlel. Mohu potvrdit, že pokud chodím bos, imunita skutečně funguje - člověk může prochladnout, zmoknout, chodit v noci, ve vlhku a nic se kupodivu nestane. Jakmile ale nastane studenější polovina roku (v chladném období nechodím) s obouváním a přiměřeně teplejším oble......zobrazit celý příspěvek
Také už jsem o tom víckrát přemýšlel. Mohu potvrdit, že pokud chodím bos, imunita skutečně funguje - člověk může prochladnout, zmoknout, chodit v noci, ve vlhku a nic se kupodivu nestane. Jakmile ale nastane studenější polovina roku (v chladném období nechodím) s obouváním a přiměřeně teplejším oblečením, je to o to horší: rýmy, kašel, chrapot, záněty středního ucha - zkrátka je okamžitě po odolnosti. V roce 2012 po obzvlášť vydařené sezóně jsem skončil dokonce v nemocnici. Zda je to pouhá náhoda, nevím. Jednou jsem někde četl, že existuje něco jako rub imunity, který se takto škodlivě projevuje; něco jako když se předávkujete vitamíny. Ale to je asi něco na úrovni časopisu Blesk :-).