BOSKY a NABOSO - zpět na úvod
Ohodnoťte tento článek Pro a proti
z hlediska   zdravotního      hygienického      estetického      společenského      ekonomického      

   
  "Jo, to tak, abych se pořezal o střepy nebo si do nohy vrazil hřebík..."
Riziko úrazu, které odrazuje mnoho lidí, je skutečně větší, než když jsme obutí. Při bližším pohledu však zjistíme, že:
  • závažnost následků, které případně hrozí, je nesrovnatelně menší než u mnoha jiných běžných činností (doprava, více či méně adrenalinové nebo i jen rekreační sporty, amatérská oprava střechy nebo elektroinstalace na chalupě,...)
  • rozbité lahve, prkna s trčícími hřebíky nebo pohozené injekční jehly vidíme opravdu jen zřídka, a když už, tak na ně nešlápneme ani botou
Samozřejmě, tady je řeč o běžném civilním prostředí. Chodit naboso na stavbě je ale podobné, jako si vyjet na motocyklu bez helmy.
Na rozdíl od všeobecné představy, že nejvíc hrozí pořezání čímkoliv, je nejčastějším úrazem "ukopnutý palec" nebo záludně zapíchnutý malinký trn, který jsme neodstranili, protože o něm v té chvíli ani nevíme.
Subjektivní pocit člověka, který je na boty zcela zvyklý a najednou si je zuje, je ovšem něco jako "nahý v trní". Z toho si ale nic nedělejte, to brzy přejde.

   
O tom, že chůze naboso je prospěšná fyzickému, ale i psychickému zdraví bylo napsáno mnoho a většinou s tím každý souhlasí. Ten souhlas je bohužel většinou formulován jako "ano, ale..." - tak trochu to připomíná souhlas kuřáka s varováním ministra na krabičkách cigaret.
Asi by nebylo správné tvářit se tady, že jsme chytřejší než doktoři. Proto jen několik odkazů na povolanější prameny. Jsou většinou anglické. V češtině zdrojů moc není, a pokud jsou, zmiňují se o negativním vlivu nevhodné obuvi na ploché nohy u dětí.
Zajímavé je, že celkem ve shodě konstatují tyto skutečnosti:
- výskyt ploché nohy v naší republice je u novorozenců nepatrný, ale u dětí školního věku velmi výrazný - tudíž tato vada není vrozená, ale získaná.
- výskyt ploché nohy v zemích, kde se boty nenosí (Indie, atd...), je velmi výrazně menší.
- veškerá u nás prodávaná dětská obuv musí mít zdravotní atest.
Jestliže je tohle všechno pravda, pak tzv. "nevhodná obuv" je každá.

www.unshod.org/pfbc/pfmedresearch.htm
www.barefooters.org/medicine/
 

Komentáře k článku: Vložit nový komentář vyhledávání ->
<- skrýt    Vyhledávání příspěvků
Název obsahuje:   Datum od     do: Nápověda - zadání časového rozmezí
Autor:       ( bez)  
Počet komentářů: 46    Řazení příspěvků podle: pořadí vložení (nejnovější je poslední) (přepnout na řazení podle vláken -> )
Zobrazit stránku: [ 1 ]  [ 2 ]  [ 3 ]  [ 4 ]   ... [ 10 ]  


30.11.2014 2:05   MG:      Re: léčba uzemněním         
Protože citovaný text na turistikanaboso na mě působil dost nevěrohodně, vyhledal jsem originální prameny, např. ......zobrazit celý příspěvek
Protože citovaný text na turistikanaboso na mě působil dost nevěrohodně, vyhledal jsem originální prameny, např. www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3154031/

 Karol a Pawel Sokal tam podrobně popisují metodiku a výsledky experimentů, zkoumajících vliv "uzemnění" na řadu různých biologických faktorů. Mimo jiné je tam také uvedeno, že popisovaný blahodárný vliv na diabetes se týká pouze diabetu 2.typu, což je dost podstatná informace pro ty, kteří by chtěli něco takového vyzkoušet.

 Pokud nejsou výsledeky Sokalových experimentů zcela vymyšlené, jednalo by se o dost závažný objev. V takových případech je obvyklé, že experimenty zopakuje jiný nezávislý tým, který výsledky potvrdí nebo vyvrátí. Netvrdím, že nic takového neexistuje, ale poctivě jsem hledal a nenašel.

 Nenašel jsem nikde ani žádný originální pramen, ze kterého čerpal český text v pasáži, která vysvětluje mechanismus účinku "groundingu" slaboulinkým proudem mezi tělem a zemí. K vyvrácení takového vysvětlení stačí středoškolská fyzika. Jestliže to tedy skutečně funguje, pak asi poněkud jinak.

 Ještě musím pro úplnost připomenout, že v mnoha pramenech je diabetikům důrazně doporučováno, aby byli stále obutí (i v interiéru), protože "vedlejším efektem" diabetu je zhoršené hojení i drobných poranění.

 


14.12.2014 13:10   Igy:      obuvnická tortura         
Ahoj, zasílám odkaz na moderní obuvnickou torturu www.super.cz/298037-vyvraceny-malicek-zily-i-krive-prsty-hruzne-nohy-6-slavnych-celebrit.html . Hrůza, co za mrzáky dokážou z hezkých nohou udělat boty. Zajímavý je ten bosý kluk - škoda, že nenapsali proč není obut. Zdraví Igor, www.TuristikaNaboso.cz

10.4.2015 17:31   FarKy:      Prechladnutie         
Co si myslite o prechladnuti z bosych noh? Skoro dennodenne sa stretavam s tym ako mami napominaju svoje deti, aby nechodili bose, lebo PRECHLADNU.

 Osobne sa mi to nikdy nepodarilo :) Maximalne som na druhy den trocha soplil, ale na dalsi den to bolo uz uplne v poriadku. Ale to sa mi stalo len po dlhsej prestavke, cize po zime.


29.4.2015 16:35   MG:      Re: Prechladnutie         
Dalo by se to spláchnout, že je to pověra, ale není to tak jednoduché. Různé části těla jsou proti chladu různě odolné podle toho, jak jsou trénovány. Třeba ruce nebo uši "oblékáme" až když mrzne, a zdá se, že to všichni ve zdraví přežívají. Ale nohy naopak trénujeme na odolnost zcela opačnou. Nemám......zobrazit celý příspěvek
Dalo by se to spláchnout, že je to pověra, ale není to tak jednoduché. Různé části těla jsou proti chladu různě odolné podle toho, jak jsou trénovány. Třeba ruce nebo uši "oblékáme" až když mrzne, a zdá se, že to všichni ve zdraví přežívají. Ale nohy naopak trénujeme na odolnost zcela opačnou. Nemáme jinou část těla, kterou bychom udržovali v téměř neprodyšném penálu i v interiéru v pokojové teplotě nebo v letním horku. Nepřeháním, dokážete si představit muže v kravatě, saku a sandálech?

 Není divu, že se tomu organismus přizpůsobí a nohy jsou pak na sebemenší chlad velmi choulostivé.

 Naštěstí lze tento stav snadno napravit postupným otužováním. Zdůrazňuji "postupným", viz Jak na to - zima

 Na připomínky typu "nachlazení" už mám standardní odpověď: "taky mě zábly nohy, když jsem ještě nosil boty".

 


19.6.2015 9:44   Naturista:      Zdravá noha klenby chodidla         
Dobrý den. Jako naturista jsem tento způsob chůze s nadšením uvítal. je to super. Ale nevím jak dalece a kde chodit bosky abych měl zdravou klenbu a nemusel se o ni bát, že se mně zbortí. Po nerovném terénu je to pochopitelně zdravé. Ale co když budu chodit bosky doma na tvrdém, rovném koberci a ven......zobrazit celý příspěvek
Dobrý den. Jako naturista jsem tento způsob chůze s nadšením uvítal. je to super. Ale nevím jak dalece a kde chodit bosky abych měl zdravou klenbu a nemusel se o ni bát, že se mně zbortí. Po nerovném terénu je to pochopitelně zdravé. Ale co když budu chodit bosky doma na tvrdém, rovném koberci a ven chodit minimálně. A kde a jak chodit po městě kde je všude jen tvrdá dlážděná cesta či betonové, asfaltové, stezky? V práci musím mít pracovní obuv tak chodím bosky jen po cestě do a z práce, ve volnu na nákupy a jen občas se projdu bosky i tou přírodou. V průměru cca 3 km obden. Prosím kdo o tom správném chození různým terénem něco víte ve vztahu s tou klenbou prosím poraďte mi. Předem moc děkuji.